Charakteristika vzdělávacího programu

Jednotlivé bloky jsou pro celé pracoviště závazné, ale nabídka témat, ze které si každý pedagog vybírá dle konkrétních potřeb a situací, je širší a není povinností v jednotlivých třídách všechny náměty realizovat. Integrované bloky jsou zpracovány na kalendářní měsíce, ale v praxi nejsou pevně ohraničeny. Jsou dostatečně široké, vycházejí z přirozeného života kolem nás. Jednotlivá témata zpracovávají a konkretizují pedagogové ve svých třídních programech. Plánované činnosti směřují ke kompetencím stanovených v RVPPV.  Motivace integrovaných bloků vychází z názvu ŠVP. 

Zaměření školy vystihuje název našeho ŠVP  "Saská brána otevřena, zlatým klíčem odemčena"

Saská  (naše škola)  brána  (je přístupna)  otevřena …          

  • všestrannému rozvoji  osobnosti (orientujeme se na dítě, respektujeme jeho možnosti, individuální potřeby i osobní maximum);  
  • týmové spolupráci  (podporujeme společné plánování, vhodně propojujeme takové   metody a formy práce, které vedou děti k vzájemné pomoci, sounáležitosti a respektu, východiskem je efektivní a promyšlená práce pedagogů); 
  • kreativitě  (vytváříme podnětné prostředí pro rozvoj tvořivosti dětí, hledáme příležitosti pro poznávání a objevování);   
  • rovnému přístupu ke vzdělávání  (vytváříme takové podmínky, abychom umožnili kvalitní vzdělávání a úspěšný rozvoj dětí s různými potřebami, nadáním i vlastnostmi);   
  • komunikaci  (školu vnímáme jako místo aktivního a radostného poznávání, místo, které vytvářejí lidé, kteří zde pracují a kteří toto prostředí navštěvují – usilujeme o vlídnou, podnětnou, motivující a podporující komunikaci).  

 

… zlatým klíčem  (desatero klíčů k úspěšnému rozvoji dítěte)  odemčena  (z pohledu dítěte – jakým jednou budu, možná to nestihnu v mateřské škole, ale moje vědomosti, dovednosti, návyky, postoje a hodnoty už klíčí). 

  1. Jsem samostatný  (v mateřské škole mám příležitosti, ve kterých se mohou uplatnit a procvičit sebeobsluhu). 
  2. Znám pravidla sociálního soužití, rozumím jim a umím je dodržovat  (chápu svá práva, ale i povinnosti; vymyslel jsem společně s ostatními dětmi  pravidla, aby nám spolu bylo dobře). 
  3. Jsem zvídavý  (v mateřské škole podporují moji potřebu objevovat; vycházejí z toho, co už vím a znám; informace o okolním světě mi předávají zajímavou formou a největší radost mají, když na všechno přijdu sám). 
  4. Jsem klidný a rozvážný, o tom, co dělám, přemýšlím  (v mateřské škole mám dostatek času, abych svoji práci dokončil hned, ale pokud mě něco zaujme, mohu na tom pracovat i jindy a víc do hloubky). 
  5. Umím spolupracovat  (v MŠ je fajn kolektiv, navzájem se  respektujeme a pomáháme si). 
  6. Umím hodnotit svoji práci  (zvládnu popsat vše, co jsem udělal; chápu, proč jsem to dělal a umím to dál použít). 
  7. Umím požádat o pomoc  (v mateřské škole mě znají, poskytují mi pomoc a  podporu v  míře, kterou skutečně  potřebuji). 
  8. Chovám se slušně   k lidem, kteří mě obklopují  (moje rodina je pro mě důležitá; vážím si svých rodičů, ale i učitelů, pomáhám jim alespoň tak, jak to teď aktuálně dovedu). 
  9. Jsem sám sebou  (dovedu říct, co se mi líbí i to, co se mi nelíbí a proč). 
  10. Stále se učím  (to nikdy neskončí; jsem rád, když se dozvím něco nového, zajímavého).