Jednotlivé bloky jsou pro celé pracoviště závazné, ale nabídka témat, ze které si každý pedagog vybírá dle konkrétních potřeb a situací, je širší a není povinností v jednotlivých třídách všechny náměty realizovat. Integrované bloky jsou zpracovány na kalendářní měsíce, ale v praxi nejsou pevně ohraničeny. Jsou dostatečně široké, vycházejí z přirozeného života kolem nás. Jednotlivá témata zpracovávají a konkretizují pedagogové ve svých třídních programech. Plánované činnosti směřují ke kompetencím stanovených v RVPPV. Motivace integrovaných bloků vychází z názvu ŠVP.
Zaměření školy vystihuje název našeho ŠVP "Saská brána otevřena, zlatým klíčem odemčena"
Saská (naše škola) brána (je přístupna) otevřena …
- všestrannému rozvoji osobnosti (orientujeme se na dítě, respektujeme jeho možnosti, individuální potřeby i osobní maximum);
- týmové spolupráci (podporujeme společné plánování, vhodně propojujeme takové metody a formy práce, které vedou děti k vzájemné pomoci, sounáležitosti a respektu, východiskem je efektivní a promyšlená práce pedagogů);
- kreativitě (vytváříme podnětné prostředí pro rozvoj tvořivosti dětí, hledáme příležitosti pro poznávání a objevování);
- rovnému přístupu ke vzdělávání (vytváříme takové podmínky, abychom umožnili kvalitní vzdělávání a úspěšný rozvoj dětí s různými potřebami, nadáním i vlastnostmi);
- komunikaci (školu vnímáme jako místo aktivního a radostného poznávání, místo, které vytvářejí lidé, kteří zde pracují a kteří toto prostředí navštěvují – usilujeme o vlídnou, podnětnou, motivující a podporující komunikaci).
… zlatým klíčem (desatero klíčů k úspěšnému rozvoji dítěte) odemčena (z pohledu dítěte – jakým jednou budu, možná to nestihnu v mateřské škole, ale moje vědomosti, dovednosti, návyky, postoje a hodnoty už klíčí).
- Jsem samostatný (v mateřské škole mám příležitosti, ve kterých se mohou uplatnit a procvičit sebeobsluhu).
- Znám pravidla sociálního soužití, rozumím jim a umím je dodržovat (chápu svá práva, ale i povinnosti; vymyslel jsem společně s ostatními dětmi pravidla, aby nám spolu bylo dobře).
- Jsem zvídavý (v mateřské škole podporují moji potřebu objevovat; vycházejí z toho, co už vím a znám; informace o okolním světě mi předávají zajímavou formou a největší radost mají, když na všechno přijdu sám).
- Jsem klidný a rozvážný, o tom, co dělám, přemýšlím (v mateřské škole mám dostatek času, abych svoji práci dokončil hned, ale pokud mě něco zaujme, mohu na tom pracovat i jindy a víc do hloubky).
- Umím spolupracovat (v MŠ je fajn kolektiv, navzájem se respektujeme a pomáháme si).
- Umím hodnotit svoji práci (zvládnu popsat vše, co jsem udělal; chápu, proč jsem to dělal a umím to dál použít).
- Umím požádat o pomoc (v mateřské škole mě znají, poskytují mi pomoc a podporu v míře, kterou skutečně potřebuji).
- Chovám se slušně k lidem, kteří mě obklopují (moje rodina je pro mě důležitá; vážím si svých rodičů, ale i učitelů, pomáhám jim alespoň tak, jak to teď aktuálně dovedu).
- Jsem sám sebou (dovedu říct, co se mi líbí i to, co se mi nelíbí a proč).
- Stále se učím (to nikdy neskončí; jsem rád, když se dozvím něco nového, zajímavého).