Ostrov Krakatoa

Zveřejněno: 2. 5. 2021, zapsal: Lucie Brabcová, přečteno: 672x
OK4 OK3 OK2 OK1

Tento týden jsme zahájili výpravu na ostrov Krakatoa. Děti se v pondělí přenesly na ostrov uprostřed moře a samy odhalily, kam je poslala kouzelná hůlka. "Vylechly si příběh tohoto ostrova, na kterém v roce 1883 vybuchla sopka. Tento výbuch zničil veškerý život na ostrově a stal se synonymem pro jednu z největších zaznamenaných přírodních katastrof v historii lidstva. Po šesti měsících našel biolog Cotteau první živou bytost - pavoučka. Úplně malý nenápadný pavouček z rodu těch, které vídáme létat u nás za klidných dnů babího léta na tenkých vláknech, díky kterým se dostal na ostrov. V roce 1886 našel botanik Traub na ostrově 26 druhů cévnatých rostlin. Šest let po explozi se stal ostrov Krakatoa "nádherným ostrovem plným ruchu a shonu". Objevily se první zvířata, mouchy a motýli poletovali nad květy, mšice a mouchy lezly po listech a pavouci čekali na svojí kořist." (cit. . NOVÁČKOVÁ, Helena a Zdenka ŠTEFANIDESOVÁ. Zelený ostrov. Olomouc, 2011 [online]. ISBN ISBN 978-80-905347-0-4. Dostupné z: https://www.slunakov.cz/wpcontent/uploads/E-DUR/zeleny_ostrov.pdf)

V úterý jsme s dětmi vymýšleli, kde bychom mohli spolu vytvořit náš ostrov Krakatoa a z jakých materiálů by mohl být vystavěn? Jelikož děti mají fantazii bez hranic, vymyslely ostrov z písku a hlíny na zahradě. A tak "HURÁÁÁÁÁ NA ZAHRADU". Děti dostaly lopatky, kolečka, rozdělily se na čtyři party a začaly. Dalo to práci, ale nakonec se nám to povedlo. Máme náš ostrov, ale co sopka? Tady využily děti své znalosti z distanční výuky a okamžitě sestavily pěnovou sopku uprostřed ostrova. Sopka vybuchla a byl kolem toho ohromný rámus, tak jak má být:))) Natočili jsme vám i video, které máte možnost vidět na stránkách naší třídy, v sekci videa třídy.

Ve středu jsme se společně vydali na ostrov raků "Rakováček", děti přišly na to, proč zrovna jméno Rakováček. Že je pojmenovaný po početné populaci chráněného raka kamenáče. Revitalizace parku věrně kopíruje přírodní podmínky a nový tok je vystlán pečlivě vybranými kameny tak, aby vyhovovaly právě rakům. Za odměnu si děti pohrály na lanovém hřišti, prolézačkách či pavoučí síti, což u nich  vyvolalo obrovské nadšení.

Ve čtvrek děti dostaly možnost, aby si svými vlastními silami vyrobily svůj ostrov. Rozděleni do dvou skupin dostali jen samotvrdnoucí hlínu a velikou plochu tvrdého papíru, na který měly vytvořit společný ostrov. Mohli využít jakýkoliv materiál ze třídy. Zprvu to vypadalo, že to bude nepřekonatelný hlavolam, ale nakonec se děti spolu začaly krásně domlouvat, rozdělovat si práci a kooperace se rozjela v plné síle. Na společném výtvarném díle se objevil ostrov se sopkou, stromy, lodě, ryby, sítě...

Jelikož na ostrově číhá spoustu nebezpečí a abychom mohli na ostrově žít, tak musíme být silní a hbití. Proto jsme se s dětmi v pátek věnovali cvičení a podnikly jsme dlouhou procházku. Byl to týden plný slunce, výletů do přírody, výlety za brány fantazie a ruku v ruce nás doprovázelo naše přátelství. Nebojím se říci, že se nám tento netradiční výlet velmi povedl. 

Ostrov Krakatoa nekončí, tato motivace nás bude provázet další týdny. Jak jsem prezentovala již na začátku tohoto článku, ještě musíme probudit náš ostrov k životu a čeká nás spoustu práce:))