Berušky - Padá vločka sněhová
Celý leden (i kousek února) jsme se snažili o to, aby se k nám vrátila zima s pořádnou nadílkou sněhu. Volali jsme na ní formou krátkých písniček nebo říkadel, někdy jsme byli i trochu úspěšní – to když přišel alespoň mráz a nějaká vločka sněhu, jindy méně. Každopádně pořádná sněhová nadílka, abychom si například postavili sněhuláka, ale nikde.
A tak jsme alespoň všechno vyzkoušeli „nasucho“ u nás ve třídě. Nejprve jsme prozkoumávali vločky a sníh – zkoušeli jsme je vytvářet z proužků papíru, které jsme si sami nastříhali, pěnové vločky různých velikostí jsme třídili a uspořádávali, určovali, kterých je více a kterých méně a také je zdobili skleněnými „drahokamy“. Seznámili jsme se také s výrobou háčkovaných vloček, nechávali jsme si je spadnout na různé části našeho těla nebo je pohoupali na sněhové peřině. Vydali jsme se i na stopování sněhové vločky po naší školce, tvořili jsme sněhové koule z papíru a alespoň ve školce jsme si užili pořádnou koulovačku.
V dalších týdnech, když opravdový sníh stále nepřicházel, jsme se rozhodli stavět sněhuláky přímo ve třídě. Nejdříve bylo potřeba zvládnout techniku koulení a správný postup při stavbě. Každý přidal ruku k dílu, svůj nápad, a protože se každý na práci podílel, výsledek byl dokonalý. Poskládat kartičky postupné stavby sněhuláka nám ještě sice dělalo trochu problém, ale 5 sněhuláků postavit do řady podle velikosti jsme zvládli celkem dobře. Sněhuláky jsme stavěli z modelíny, z papíru i z kbelíků, sněhuláky jsme kreslili, malovali, vystřihávali i skládali. S pěnovými sněhuláky jsme cvičili, o sněhulákovi jsme se naučili písničku a básničku, za sněhulákem jsme putovali pomocí natažené vlny s vločkami a také jsme se zamýšleli nad tím, proč může být sněhulák smutný.
Nejen sněhuláci se ze sněhu dají postavit. Co třeba takové iglú! A tak nám jedno za našeho společného přispění „vyrostlo“ přímo ve třídě. Zabydleli jsme se v něm, vařili tam, hráli si v něm s panenkami či zvířátky. Rytmické nástroje jsme „oprášili“ při hudební hře sněhová peřina. Také bylo zajímavé stavění sněžných sloupů a cvičení v tělocvičně s ledovými krami.
Na závěr tohoto dlouhého tématu nás čekalo oblékání. Jak se správně obléci do zimy a mrazu? Jaký je správný postup? Jaké oblečení nosíme jen v zimě? Vytvořili jsme si šály a rukavice, mohli jsme vidět na vlastní oči, jak taková šála pletením vzniká, na rukavicích jsme zkoušeli pravidelně kombinovat kulaté a špičaté geometrické tvary, ztracené rukavičky jsme hledali. Vyzkoušeli jsme si další aktivity s oblečením na interaktivní pomůcce Sweet box a na závěr jsme si dali dokonce i závody v oblékání.
Na pravou zimu jsme tedy připraveni dost, tak doufejme, že sníh tu bude "coby dup".