Červená - stůj!
Červená – stůj!
… a zelená jeď. Když se tohle řekne, tak všechny hned napadne semafor a dopravní prostředky. S jejich významem, pravidly silničního provozu, dopravními značkami a pravidly chodců se děti seznamují s blížícím se koncem roku.
Při ranních hrách si hrají na cestování letadlem, staví letadlo z molitanové stavebnice, přebírají funkci pilotů, letušky, cestujících, vyrábějí letenky a poznávají pravidla bezpečného letu. Přistávají v Egyptě, obdivují pyramidy a dinopark a letí zpět na letiště do Prahy. Hrají si také na provoz na ulici – některé děti mají vesty s dopravními prostředky a některé jsou chodci s kočárky.
Přemýšlí o tom, jaký je nejjednodušší způsob dopravy a zjišťují, že jsou to naše nohy. Zkouší, co všechno nohy umí – chodit, skákat, běhat…
Seznamují se s významem několika dopravních značek a na zákazu vjezdu si trénují uvolnění paže, později vystřihují a dolepují detaily.
Na dopravní prostředky si hrají i při TV s použitím kroužků. Mění postoje a polohy při druzích aut, lezou po šikmém žebříku zavěšeném na provazové stěně / auto jede do hor /, prolézají strachovým pytlem / auto jede tunelem /, lezou po lavičce s překážkami / auto jede po mostě s výmoly /, lezou mezi obručemi / auto kličkuje /. Líbí se jim hra se židličkami „Na lodě, koně, auta“.
Seznamují se s kolem, jeho vybavením a s vybavením cyklisty. Vše vrcholí dopravní akcí Dráček cyklista“ se zapojením rodičů. Na kolech a odrážedlech jedou kolem koupaliště a na stanovištích plní úkoly – jízda slalomem mezi kužely, jízda pod nataženým krepákem, po bílé čáře. Reagují na červenou, poznávají dopravní prostředky a značky. Bez problémů zvládají celou trasu a při vyhlášení výsledků dostávají řidičský průkaz, drobné dárky a nanuka – mňam. Překládají papír a tvoří si skripta pro cykloškolku, do kterých vlepují, vybarvují a poznávají mapu trasy jízdy na kolech, kolo a jeho vybavení, cyklistu a dopravní značky.
Mluvidla si procvičují při jazykové chvilce „Na auta a traktory“. Učí se říkanku „Auto jede sláva, sláva“ a procvičují hlásku t, td, d, dt, tů, týt. Líbí se jim hra „Ano x ne“, při které schvalují či zamítají výroky uč. + naznačují pohybem hlavy př. Letadlo letí po kolejích – ne /vrtí hlavou/, loď pluje na vodě – ano /kývají hlavou/.
Jemnou motoriku – prstíky si procvičují při práci s keramickou hlínou – válí, vykrajují, nalepují detaily a glazují dopravní prostředky. Výrobky si odnáší domů s fotografií vlepenou do okénka auta, letadla, lodě nebo lokomotivy.
A protože jsou prázdniny už za dveřmi, povídají si o cestování, o letních nebezpečích – jak se chovat při bouřce, velkém horku, koupání, sběru hub a na co si dát pozor u vos, včel, klíšťat.
Školní rok končí „Stopovačkou“ s plněním úkolů a hurá na prázdniny. Všem přejeme krásné dny, plné zážitků a sluníčka a rodičům děkujeme za spolupráci a za vše… KRÁSNÉ LÉTO!!!