Putování se stonožkou – dary léta a kamarádi z trávy

Zveřejněno: 25. 10. 2022, zapsal: Dana Pytlíková, přečteno: 353x
Mravenečci Mravenci

Putování se stonožkou – dary léta a kamarádi z trávy

 

Léto pomalu končí a vlády se za pár dní ujme podzim. Děti si společně opakují znaky léta, vzpomínají, jaké plody zrají v létě a vybírají správné obrázky. Ochutnávají maliny, ostružiny, borůvky, jahody, poznávají barvy, chutě, vůně. Ramenní kloub a zápěstí si procvičují při kresbě ostružiny, tvoří molekuly ostružin a vaří čaj z listů jahodníku a ostružiníku. A společně s Rafaelo stonožkou mávají létu…

A aby děti stonožku neztvárňovaly jenom pohybem a písní, tak si jí vyrobily. Malovaly houbičkou v kleku barevný kruh – tělo stonožky, zdobily otiskem různých materiálů, vystřihovaly, nalepovaly nohy, svazovaly a stonožka je na světě. A již přemýšlí o tom, s kým se mohla stonožka v trávě potkat – s mravencem, kočkou, pavoukem…V encyklopediích vyhledávají a postupně se seznamují se životem brouků a hmyzu – s prskavcem, tesaříkem, roháčem, stonožkou škvorovou a dalšími. Na říkankách o broucích si procvičují mluvidla a správnou výslovnost a hrají si na ně při cvičení. Oslavují svátek s tesaříkem při zpěvu veselé písně „Mejdan brouků“. Při pobytu venku objevují pod stromy a kládami pavoučky, sviňky, komáry, ploštice, žížaly…

A už je to tu… Rafaelo stonožka se potkala s mravencem /učitelka v převleku/, který přišel za dětmi, aby jim vyprávěl o svém životě. Děti staví v herně mraveniště, zdolávají a překonávají různé překážky při cestě za potravou, procvičují si své unavené nožičky a učí se vzájemně spolupracovat a pomáhat si. Seznamují se se životem v mraveništi, vývojovými etapami a úlohou jednotlivých mravenců. Podle čichu poznávají různou vůni, hledají kamarády, kteří stejně voní a svoji královnu. Učí se báseň s pohybem na srovnání mozkových hemisfér „Mravenčí“, zpívají píseň „Mravenci“ a „Mravenčí ukolébavku“ Pracují s pilkou a vrtačkou a vyrábí z dřevěných koleček, provázků a korálků vlastního mravence.

Svoji fantazii uplatňují při výtvarných hrátkách, kdy celá skupina společně tvoří velké mraveniště a hrají si na mravence architekta při kresbě a kolorování vlastního mraveniště. Děti zaujme i veršovaná pohádka „Polámal se mraveneček“ a velice se baví při její dramatizaci za použití mravenčích čelenek a dalších rekvizit. Své tělo a svaly si protahují při mravenčím cvičení v tělocvičně. Skáčou na trampolíně, válí sudy na žíněnce, lezou po čtyřech slalomem mezi kameny, válí sudy do kopce a z kopce, vylézají po žebřinách, přelézají a slézají dolů. Hrají PH „Mravenčí královna“- přenášejí vajíčka na lžíci od královny do mraveniště, pohybově ztvárňují larvičky a cvičí mluvidla a vytváří kukly omotáním kamaráda toaletním papírem. Když se z kukel dostanou, jsou z nich mravenci.

Plní úkoly na „Mravenčí stezce“, kdy mravenec průzkumník podle mapy najde potravu /rozstřihaný obrázek/ vyznačí k ní cestu a jeden obrázek přinese. Tak se vystřídají všechny děti ve dvou skupinách a společně skládají obrázek bonbónu. Jsou odměněni opravdovým bonbónem a zjištěním, že bez přispění každého jednotlivce by skupina neuspěla. Děti vyrazily za mravenci také do přírody, kde pozorují velké mraveniště, odebírají vzorek do sklenice k pozorování lupami ve třídě. Potom vracejí vše do přírody, neboť každý tvor má na naší planetě své místo a důležitost…