Nachladla se Kateřina...
Nachladla se Kateřina …
V listopadu přijmi radu: schovej uši, nos i bradu!
Týnom, tánom, taliánom, teplo už je vyprodáno.
Bez listí jsou stromy, smutně stojí domy.
Kdo má ale lidi rád, teplo může rozdávat.
Usměje se, srovná záda, rychle najde kamaráda a může si hrát: a na co... na bacily, vitamíny, na nemoce, na lékaře…
S dětmi jsme si povídaly o tom, co můžeme dělat každý den pro své zdraví – jíst zdravé potraviny – ovoce, zeleninu, ořechy, luštěniny, vyhýbat se nezdravým jídlům – sladkostem, smaženým a chemicky upravovaným jídlům a pití. Důležité je pobývat na čerstvém vzduchu, otužovat se, vhodně se oblékat, sportovat a odpočívat.
Nachladla se Kateřina,
nachladla se v potoce,
teď v postýlce doma prská,
hledá svého zachránce.
Děti přemýšlely o tom, proč se Kateřina nachladla a kdo jí pomůže a zachrání. A přišly na to, že za pomoci vitamínů, bylinek a teplých čajů, vyženou kašel, rýmu a budou zdraví jako buci, ať jsou holky, nebo kluci.
Hodně legrace si užily při hrách na „Na bacilonosiče“, „Na bábu Chřipku“, „Na vitamíny“.
Tělo si protáhly při cvičení s obručemi, přitahovaly se po lavičce, přeskakovaly lavičku snožmo z boku - ruce na lavičce, házely míčem na koš a s dopomocí provedly kotoul na žíněnce s míčem mezi koleny.
Voskovými pastely kreslily jablka podle předlohy a kolorovaly vodovými barvami.
Při výtvarném kouzlení vytvořily "Bacil" – překládaly papír, nanášely barevné tuše na polovinu, položily provázek, přeložily a za zaříkadla "Čáry, máry podfukáry, bacily nemáme vůbec rádi", vytáhly provázek a otevřely papír - ve vzniklém obrazu hledaly „ bacily“. Detaily dokreslily fixem, bacila pojmenovaly a opsaly jeho jméno tiskacím písmem.
A s bacilem se ještě neloučí… ve třech skupinách dostaly za úkol vytvořit společně jeden bacil z různých materiálů a pojmenovat ho. Nejdůležitější bylo domluvit se a společně tvořit.
S kooperativním učením se setkaly ještě jednou, kdy se ve skupinách měly za úkol domluvit, kdo si lehne na záda a ostatní udělají jeho obrys z různých materiálů. Společně si vše zhodnotily a obrysy využily k pojmenování částí těla, co je vpravo a vlevo, kde je břicho, hlava, uši apod.
Zrakové rozlišování dle velikosti si cvičily na pracovních listech – pojmenovávaly ovoce v řádcích a hledaly jedno, které je jiné, než ostatní. A pokračovaly s určováním hlásek na začátku a konci slova, rytmizací a zakreslením počtu slabik.
Celé téma o bacilech a vitamínech bylo zakončeno šipkovým labyrintem, kdy ztracený vitamínek hledal cestu k ovoci. A tak děti už ví, co je pro jejich zdraví nejlepší…