Putování starými pověstmi českými
Náš vzdělávací program představuje přístup k výchově a vzdělávání předškolních dětí, který propojuje literární předlohy s metodami dramatické výchovy. Tento inovativní koncept si klade za cíl nejen rozvíjet jazykové a umělecké dovednosti dětí, ale také podporovat jejich sociální vztahy, samostatné myšlení a kritické uvažování.
V jádru našeho programu stojí přesvědčení, že literatura a dramatická výchova mohou být mocnými nástroji pro komplexní rozvoj dítěte. Pečlivě vybraná literární předloha, složí jako odrazový můstek pro různorodé dramatické aktivity. Děti se tak nejen seznamují s bohatstvím českého jazyka a literatury, ale zároveň mají možnost aktivně se podílet na tvorbě a interpretaci příběhů.
Dramatická výchova v našem pojetí není pouhým nacvičováním divadelních představení. Je to komplexní metoda, která dětem umožňuje prožít příběhy na vlastní kůži, vcítit se do rolí různých postav a zkoumat jejich motivace a pocity. Prostřednictvím rolových her, improvizací a dalších dramatických technik děti rozvíjejí svou empatii, komunikační dovednosti a schopnost spolupracovat.
Tento přístup má významný dopad na sociální vztahy ve třídě. Děti se učí naslouchat jeden druhému, respektovat odlišné názory a společně hledat řešení problémů. Dramatické aktivity často vyžadují týmovou spolupráci, což přirozeně posiluje vazby mezi dětmi a vytváří pozitivní atmosféru ve třídě. Zároveň se děti učí vyjadřovat své myšlenky a pocity před ostatními, což posiluje jejich sebevědomí a sociální dovednosti.
Důraz klademe také na rozvoj samostatného myšlení a rozhodování dětí. Při dramatizaci příběhů často stojí před různými dilematy a musí se rozhodovat, jak by se v dané situaci zachovaly. Tím podporujeme jejich schopnost kriticky uvažovat a samostatně řešit problémy. Děti jsou povzbuzovány k tomu, aby přicházely s vlastními nápady a interpretacemi, což stimuluje jejich kreativitu a nezávislé myšlení.
Kritické myšlení je dalším klíčovým aspektem našeho programu. Prostřednictvím diskusí o příbězích a postavách vedeme děti k tomu, aby se ptaly, zpochybňovaly a hledaly hlubší významy. Učíme je, že na jednu otázku může existovat více správných odpovědí a že je důležité uvažovat o věcech z různých úhlů pohledu.
Významnou součástí našeho přístupu je také časté přesouvání výuky do přírody. Věříme, že přírodní prostředí poskytuje dětem nejen zdravější a stimulující prostředí pro učení, ale také bohaté zdroje inspirace pro dramatické a literární aktivity. V přírodě můžeme příběhy nejen číst a dramatizovat, ale také je propojovat s reálným světem kolem nás. Děti tak mohou například dramatizovat příběh o lesních zvířátkách přímo v lese, což umocňuje jejich zážitek a prohlubuje porozumění.
Tento přístup k venkovnímu učení také podporuje fyzický rozvoj dětí, jejich vztah k přírodě a environmentální povědomí. Pohyb v přírodním terénu přirozeně rozvíjí hrubou motoriku, zatímco pozorování detailů v přírodě, jako jsou listy nebo hmyz, podporuje jemnou motoriku a smyslové vnímání.
Závěrem lze říci, že náš vzdělávací program představuje holistický přístup k předškolnímu vzdělávání. Propojením literární předlohy s dramatickou výchovou a častým pobytem v přírodě vytváříme podnětné prostředí, které podporuje všestranný rozvoj dítěte. Děti se nejen učí o literatuře a umění, ale zároveň rozvíjejí své sociální dovednosti, kritické myšlení a vztah k přírodě. Tento přístup je nejen efektivní z hlediska vzdělávání, ale také zábavný a podnětný, což podporuje přirozenou zvědavost a lásku k učení u předškolních dětí.