Dráčci - Zvířátka v zimě
Zvířátka v zimě
S ptáčky od krmítek jsme s dětmi zaletěli k lesu navštívit lesní zvířátka. Děti vytvořily les, nejdříve hustý, potom řídký a vzpomínaly, které znají lesní stromy a jak se nazývají zvířátka, která v lese žijí.
Poznávaly je na obrázcích, rytmizovaly a pohybově ztvárňovaly. Zamyslely se nad otázkou, kdo se o ně v lese stará, kdo bydlí v hájovně a poslechly si báseň „Hajný šlape za zvěří…“, ke které přidaly i pohyb. Povídaly si o tom, co mají zvířátka ráda k snědku a proč se o ně myslivci a hajní starají a jak jim mohou pomoci samy děti. Vše bylo završeno velkou výpravou do lesa na Stráň, kde si děti prohlédly krmelec s dobrotami – kaštany a senem, poslouchaly zpěv ptáčků, ťukání strakapouda, krákání krkavce, zdolávaly přírodní překážky a nakonec se zahleděly na krásné panorama Rokycan. Z výpravy byly všechny děti nadšeny.
A kde se vzala, tu se vzala, na kraji lesa stála budka. Kdopak v ní asi může bydlet? Děti vyjadřovaly své názory a postupně se seznamovaly s pohádkou „Boudo, budko“ za použití obrázků zvířátek. S velkým nadšením se chopily nabídky, pohádku si zahrát. Byly rozdány role i čepičky na dramatizaci a divadlo mohlo začít… Děti znázorňovaly zvířátka pohybem a u budky se nebály zeptat, kdo v ní bydlí, jestli jim liška a vlk neublíží a kolik jich tam je. Jako poslední se k budce přikolébal medvěd „Všechnosněd“ a budku rozbořil. Zvířátka na nic nečekala, utekla a medvědovi zůstala jenom rozbitá budka. Dramatizaci pohádky hrály děti několikrát a vymyslely, jak to udělat, aby mohl medvěd bydlet se zvířátky…. Určovaly pořadí zvířátek, kdo byl první, poslední a kdo přišel mezi… Při činnostech u stolečků vyprávěly a skládaly pohádku dle dějové posloupnosti. Deklamovaly báseň s pohybem „Lesní zvířátka“. Výtvarně ztvárnily les otiskováním šablon stromů, z proužků papíru nalepovaly budku a všechna vybarvená zvířátka z pohádky. Při jazykové chvilce se olizovaly jako liška, převalovaly v ústech maliny jako medvěd, počítaly zuby jako vlk, nafukovaly tváře jako žába, vyplazovaly jazyk jako zajíček. Zahrály si pohybovou hru „Na lišky a zajíčky“ a hru „Na myslivce a zajíce“.
A už je tady „Karneval“. A protože děti žijí zvířátky, tak se jimi třída jenom hemží. Jsou tu lišky, zajíci, páv, žáby… a houba. Při svačině si pochutnávaly na karnevalovém špízu, rejdily při veselých písních, zahrály si pohádku „Boudo budko“, tančily s balónkem ve dvojicích, hrály na domečky a trsaly na diskotéce. Všem se maškarní řádění moc líbilo.
A zvířátek se ještě děti nenabažily a tak si na ně zahrály i při cvičení, zdoláváním překážkové dráhy.
Prolézaly tunelem, mezi molitanovými kostkami, chodily po laně, skákaly snožmo do obručí, překračovaly opěradla židliček, přitahovaly se na lavičce, podbíhaly pod houpající se překážkou.
Pohyb zvířátek vyjadřovaly i za použití dětských hudebních nástrojů – medvěd – bubínek, myška – dřívka, zajíc – řehtačka... Seznámily se s písní „Pohádka o domečku“, melodizovaly zdrobněliny zvířátek z pohádky a hrály na ozvěnu.
Zahrály si hru „ Hádej zvířátko“ a podle pohybu určovaly „Kdo jsem“.
A už se těší na další pohádku…