Karlštejn

Zveřejněno: 4. 5. 2023, zapsal: Lucie Brabcová, přečteno: 292x
bcn c bgljbgl

KARLŠTEJN

            Naše práce nám nabízí mnoho objevování. Někdo objevuje nové léky, nové vědecké metody ukládání dat do molekul, vyvíjí nové softwary… Dalo by se říci, že naše práce není tak důležitá, ale my jsme u těch prvopočátků. To, co se dočteme v novinách je výsledek, ale my jsme u základů tohoto dění. My vidíme naše malé děti, které objevují svět. Vidíme jejich myšlení, které nemá hranice, není ničím omezené. Jsou otevřené všemu, co jim nabídneme, vezmou to a přetvoří to ve svých myšlenkách. Někdy vás až zarazí, že takto malé děti dokážou pochopit zlehka princip fungování světa, který nám někdy dochází dosti těžkopádně. Když tomu věříme my a jdeme do toho s nadšením, tak sklízíme ovoce. Nacházíme nové pohledy na svět, neotřelé myšlenky, spousty legrace, a hlavně nadšení z nového. Vidíme lidi, o kterých jednou budeme číst v novinách, lidi, které jednou budeme navštěvovat v jejich obchodech, vidíme malíře, ilustrátory, stavitele a architekty. Každé dítě, když mu dáte hlínu, tak z něj dokáže vytvořit něco krásného, co vás svým způsobem osloví. Jde o to, dostat se dovnitř a probudit jeho zvídavost.

            V tomto projektu se nám podařilo se dotknout všeho. Začali jsme mluvit o Karlu IV.  o tom, co z jeho doby v současnosti můžeme vidět, posléze jsme se zaměřili na hrad Karlštejn a dobu, ve které byl postaven, jak spolu lidé nejdříve obchodovali, než byly peníze, a jak spolu obchodovali v době Karla IV., jaká řemesla byla v té době zapotřebí, a tím jsme přešli na stará řemesla. A tak, když jsme se dětí zeptali, zda by chtěly vidět hrad Karlštejn, odpověď byla jednoznačná. No ale nastal problém, který děti musely vyřešit, je nás hodně, cesta a návštěva hradu bude stát hodně peněz, které nemáme. Jak peníze můžeme získat? Samozřejmě, že na odpověď přišly. Jak na ni přišly, vám chci vypovědět podrobněji. Je to naše cesta k poznání, jak si vydělat na něco, co hrozně moc chceme:

            Vše začalo tím, že se k nám do třídy přišel podívat Karel IV. A pověděl nám o sobě pohádku (https://www.megaknihy.cz/pohadky/148736-pohadka-o-krali-karlovi.html). Zaujal nás Karlův most, který jsme si postavili, děti se seznámily s pojmy pilíř, jak je důležitá vazba cihel, stavbu dle plánku, a nakonec si zkusily, zda je jejich most unese. Tyto poznatku získaly díky pomůckám, které nám MŠ zakoupila z projektu „Malá technická univerzita“. Již z názvu je zřejmé, že tyto pomůcky rozvijí u dětí nenásilnou formou v duchu Komenského myšlenky „Škola hrou“ jejich technické a logické dovednosti. Mají detailně zpracovanou strukturu, motivaci úměrnou věku dětí a jednoznačný cíl. Děti si názorně vyzkouší některé fyzikální vlastnosti (např. pevnost), pracují samostatně, ale také ve skupině, kombinujeme jednodušší aktivity s náročnějšími.

            Následoval směnný obchod, poté jsme do oběhu zařadili peníze, které si děti samy vyrobily, k tomu potřebovaly mít nějaké výrobky, a tak jsme se věnovali starým řemeslům. Vše jsme ukončili Velikonočním jarmarkem, na kterém děti své výrobky prodávaly. Tím si vydělaly na svůj výlet, vstupenku do hradu a palačinku za odměnu. I přes toto shrnutí v našem článku vím, že nejvíce jste dostali všichni doma od dětí. I vy jste to s námi prožívali, podíleli jste se na uskutečnění tohoto projektu a i vám patří velké díky. Díky tomu můžeme říct:  náš pětitýdenní projekt se nám povedl😊